Strooizout en gladheidsbestrijding
Met de winter voor de deur is het goed om alvast voorbereid te zijn op gladheid. Bij vorst, ijzel en sneeuw kun je met strooizout wegen begaanbaar houden. Dit geldt ook voor bedrijfsterreinen. Wist je dat je als bezitter van een bedrijfsterrein een gladheidsbestrijdingsplicht hebt? Met zout kun je gladheid bestrijden op je terrein. Op deze manier voorkom je bijvoorbeeld dat mensen uitglijden bij de toegang tot je magazijn of kantoor. Of dat auto’s slippen of doorschuiven op de parkeerplaats.
Wanneer strooizout?
Wanneer is het belangrijk om strooizout op voorraad te hebben? En wanneer moet je eigenlijk strooien? Zorg ervoor dat je, voordat de winter begint, strooizout in huis hebt. Je kunt dan direct actie ondernemen bij sneeuw of ijs. In Nederland en België zijn er vaak wisselvallige en zachte winters. Toch zijn er gemiddeld 38 dagen met vorst in de nacht en 7 dagen waarop het ook nog eens overdag blijft vriezen. Dus houd er altijd rekening mee dat er in de winter vorst, ijzel of sneeuw kan komen.
Bewaar je voorraad strooizout afgesloten, want zout trekt vocht aan. Hiervoor zijn er speciale zoutkisten, waarin je strooizout droog kunt bewaren. Op deze manier heb je altijd goed zout bij de hand.
Preventief strooizout gebruiken
Voor het beste resultaat start je al met strooien enkele uren voordat er sneeuw of ijzel valt. Dit heet preventief strooien. Een groot voordeel hiervan is dat je minder strooizout nodig hebt. Indien de temperatuur niet al te laag wordt en er niet te veel neerslag valt, is preventief strooien vaak al genoeg. Door preventief te strooien, krijgen sneeuw en ijzel minder kans om zich te hechten aan de ondergrond.
Met een zoutstrooier verspreid je snel en gemakkelijk het zout. Als er al een pak sneeuw is gevallen, moet er eerst sneeuw geruimd worden, alvorens je gaat strooien. Er zijn verschillende types sneeuwschoppen, sneeuwschrapers en sneeuwschuivers. Voor grotere oppervlakken kun je het beste een sneeuwschuiver in combinatie met een vorkheftruck gebruiken.
De werking van strooizout
Strooizout is eigenlijk een dooimiddel. Het verlaagt het vriespunt van water met een aantal graden. Hierdoor bevriest de weg niet als het -1 graad Celsius is. Maar het bevriest wel bij -10 graden Celsius. Daardoor werkt strooizout bij deze temperatuur niet meer goed . Echter, bij zeer lage temperaturen valt er zelden sneeuw, waardoor het ook zelden glad wordt. Strooizout is dan dus niet nodig.
Zout werkt pas echt goed als het is aangedrukt. Dus bijvoorbeeld als auto’s of vrachtwagens er overheen hebben gereden. Het blijft echter altijd oppassen bij vorst en sneeuw, want het kan toch nog glad zijn.
Strooizout en PFAS
Onlangs ontstond er onrust over een mogelijk teveel aan schadelijke chemische stoffen in strooizout. De directeur van De Nederlandse Zoutbank waarschuwde dat in het zout te hoge PFAS-waarden waren gemeten. Als het zout om deze reden niet gebruikt mag worden, komt het bestrijden van gladde wegen in gevaar. Daarom zou mogelijk de norm voor PFAS omlaag moeten. Op dit moment wacht Rijkswaterstaat nog op de uitslag van de analyses van het strooizout. Volgens de Minister is er echter geen sprake van een probleem. Geschat wordt dat er jaarlijks zo’n 200.000 ton strooizout in Nederland wordt gebruikt. Het strooizout van Logistiekconcurrent.nl bevat géén PFAS. Bij het zout zit een schriftelijke verklaring, waaruit blijkt dat het vrij van PFAS is.
Oppassen met gladheid
Ondanks het strooien met strooizout blijft het oppassen met gladheid. De beheerder van de weg of het terrein dient te zorgen voor goed onderhoud en een veilige situatie. Daarnaast dien je zelf op te letten en je aan te passen aan de omstandigheden. Als je op een gladde weg een ongeluk veroorzaakt, ben je hiervoor meestal aansprakelijk. Iedere deelnemer aan het verkeer heeft de verantwoordelijkheid om rekening te houden met de omstandigheden. Tip: voorkom ongelukken en loop of rijd voorzichtiger als het glad zou kunnen zijn.
Vragen over gladheidsbestrijding?Charlotte en onze andere productspecialisten helpen je graag.
|