Veranderingen op het gebied van de tachograaf
Gepubliceerd op 12 juni 2019
Vanaf 15 juni 2019 gelden er aangepaste regels voor het vastleggen van de rijtijden. Als gevolg hiervan zit er in nieuwe vrachtwagens voortaan een slimme digitale tachograaf. Daarnaast mag je in bestaande voertuigen nog wel oudere tachograafmodellen gebruiken. De nieuwe regels zijn vastgesteld door de Europese Raad. Doel is om de veiligheid van bestuurders en andere weggebruikers te garanderen. Hiermee moet de handhaving eenvoudiger worden. Ook dragen ze bij aan een eerlijkere concurrentie, want ze gelden voor heel Europa. In de loop van 2020 zal er voor bestelauto’s vanaf 2,5 ton voortaan ook een tachograafplicht komen.
3 tips:
- Vergeet niet om oudere apparatuur te updaten;
- Onze tachograafrollen passen ook in de nieuwe tachograaf;
- Zowel de nieuwe VDO DLK Pro S Download Key als het Wabco Traxee Fleet Management Systeem is geschikt voor de nieuwe digitale tachograaf.
Slimme digitale tachograaf
De nieuwe, slimme tachograaf is een toekomstgericht apparaat dat beter beveiligd is en sneller data kan uitwisselen. Ter illustratie heeft de ‘smart’ tachograaf de volgende nieuwe functies:
- DSRC-module (Dedicated Short Range Communication);
- GNSS-module (Global Navigation Satellite System);
- ITS (Intelligent vervoerssysteem).
Als eerste kun je met de DSRC-module op afstand zien of er signalen van fraude en/of manipulatie zijn. Middels een GNSS verbinding wordt de positie van het voertuig vastgelegd. Dit maakt de controles langs de weg gemakkelijker en sneller. Je hoeft de UTC-tijd niet meer te corrigeren, want dit gebeurt voortaan automatisch. Tenslotte is ITS een gestandaardiseerde interface. Deze functie zorgt ervoor dat een extern apparaat gebruik kan maken van door de tachograaf gegenereerde gegevens.
Problemen met tachograafkaarten
Met de invoering van de 2e generatie digitale tachograaf komen er ook 2e generatie tachograafkaarten. Om een tachograaf te kunnen kalibreren en in te kunnen stellen is er een 2e generatie werkplaatskaart nodig. In Nederland verstrekt Kiwa deze kaarten. Helaas zijn de nieuwe werkplaatskaarten, momenteel niet beschikbaar in Nederland. Er is nu een noodscenario van kracht. Werkplaatskaarten uit Kroatië moeten de ergste nood oplossen.
Wijzigingen in het gebruik
Naast de nieuwe regels voor het installeren, ijken en uitlezen van de tachograaf, zijn er ook een aantal andere wijzigingen doorgevoerd. Zo hoeft er geen ondertekende verklaring van afwezigheid (patronaal attest ofwel ‘vakantiebrief’) meer aanwezig te zijn. Alle rustperiodes moeten namelijk handmatig worden ingevoerd in de tachograaf. Een handmatig ingevoerde verklaring van afwezigheid bij het voertuig, is voldoende. Bovendien is de straal voor de tachograafvrijstelling bij het vervoeren van levende dieren verruimd van 50 naar 100 kilometer.
De toekomst
Door middel van de nieuwe slimme tachograaf zouden we eerlijkere arbeidstijden en meer verkeersveiligheid moeten krijgen. Onder andere kan er op afstand worden gecontroleerd. Stel de tachograaf goed in. Kortom de chauffeur die dit doet, heeft minder kans om stil gezet te worden.
Samengevat moeten uiterlijk in 2034 alle voertuigen voor internationaal vervoer voorzien zijn van deze tweede generatie digitale tachograaf. Zoals dat is opgenomen in de huidige verordening (EU) Nr. 165/2014. De kans bestaat dat deze periode voor internationaal transport nog wordt aangepast. Voor alleen binnenlands vervoer mogen oude tachografen gebruikt worden tot einde levensduur van het voertuig.
Met de nieuwe regels en nieuwe technologie is en blijft de tachograaf een enorm belangrijk instrument. Je kunt de tachograaf ook als hulpmiddel gebruiken voor bestuurders en transportondernemers. Bovendien wordt de data die de nieuwste tachografen genereren steeds uitgebreider, nauwkeuriger en relevanter. Dit kun je gebruiken om efficiënter te gaan werken. Een mooi voorbeeld hiervan is Traxee van Wabco.
Vragen over je tachograaf?Tonny en onze andere productspecialisten helpen je graag.
|