Wijziging in verzendkosten
Vanaf 5 februari 2024 betaal je standaard €9,95 per bestelling, ongeacht de grootte of het bedrag van je winkelwagen. Het minimale besteedbedrag van 200 euro voor gratis verzending vervalt.
We zullen voortaan altijd verzendkosten rekenen. Niet omdat we daar blij of rijk van worden, maar omdat dit nodig is om de beloften die we doen, waar te blijven maken. We informeren je met dit bericht over ons besluit.
Waarom?
Gratis verzending en retour zijn sinds de opkomst van e-commerce belangrijke factoren geworden bij veel (online) bedrijven. Bij een minimaal besteedbedrag, of zelfs bij elke bestelling, betaal je geen verzendkosten. Ook retouren worden vaak kosteloos behandeld. Dit lijkt vandaag de dag bijna de standaard te zijn. "Betalen voor het verzenden en retourneren van bestellingen: dat doe je toch niet?" Toch is dit de laatste tijd volop onderwerp van discussie en kruipen steeds meer (online) bedrijven weg bij deze gratis service. Simpelweg omdat deze 'gratis verzending' leidt tot problemen die steeds groter dreigen te worden. We zijn graag transparant over waarom we de keuze hebben gemaakt om te stoppen met gratis verzending:
- De kosten voor gratis verzending liggen bij de verkoper (in dit geval dus bij ons) en moeten ergens worden doorberekend. Vaak resulteert dit in hogere prijzen voor de klant of minder investeringsgeld voor andere doeleinden. Wij willen de prijzen van onze producten scherp en concurrerend houden en ons investeringsgeld gebruiken voor projecten waar wij samen met onze klanten beter van worden. Gratis verzending staat dit in de weg.
- Gratis verzending laat een stevige voetafdruk achter op het milieu. Het resulteert namelijk (onbewust) in meer bestellingen die later worden teruggestuurd. Door verzendkosten door te berekenen, verhogen we weliswaar de drempel voor het plaatsen van een bestelling, maar hoeven we minder retourorders af te handelen. Dit resulteert direct in minder transportritten, wat positief bijdraagt aan milieubehoud.
- Hogere kosten bij onze vervoerders, oplopende inflatie, krapte in de arbeidsmarkt en andere prijs- en kostenverhogingen waar iedereen last van ondervindt, zorgen voor de nodige uitdagingen. Het gratis blijven verzenden van bestellingen lijkt niet meer in verhouding te staan met andere kosten die we maken. Het schrappen van deze gratis verzending zorgt ervoor dat we geen andere kostenbesparingen hoeven door te voeren, die negatief uit zouden pakken voor onze klanten. Als we daarmee ook het milieu een beetje helpen, snijdt het mes aan twee kanten.
- We willen een statement maken en ons aansluiten bij (online) winkels die al zijn afgestapt van gratis verzending. De concurrentiestrijd willen we graag winnen op service, kwaliteit en prijs. We hebben productspecialisten in huis die je elke werkdag te hulp kunnen schieten, zowel telefonisch als op locatie. We willen de hoge kwaliteit van onze producten waarborgen. Ook willen we uitblinken op snelle levering. Gratis verzending is niet waar wij het verschil willen maken.
Voor volume-, lengte- en palletvracht gelden nog steeds afwijkende verzendkosten. Deze vind je op onze verzending en bezorging pagina. Deze kosten blijven ongewijzigd t.o.v. de situatie die je bent gewend. Mocht je nog vragen hebben over de nieuwe situatie m.b.t. de gewijzigde verzendkosten, staat onze klantenservice je graag te woord.